Viden om: Covid-19 og Autisme

Gode råd fra vores konsulenter omkring COVID-19 i forhold til mennesker med autisme

AUTISME OG COVID-19

Kære jer der nu sidder hjemme og har et familiemedlem med autisme, som ikke kan komme i skole, på arbejde og hvor hverdagen er meget forandret. Flere af jer har ringet til Læringscentret for at få gode råd.

Noget af det sværeste ved at have autisme er, at man ikke kan forestille sig – og dermed organisere eller tilpasse sig ud af alt det anderledes man mødes af i samfundet i disse dage. 

Derfor er det også vigtigt at I som familie hurtigt får lavet jer en struktur på dagen, så den ligner en hverdag mest muligt. Vi kender alle de der eksempler på, hvordan man kan glæde sig tilbage til hverdagen efter weekend eller ferie. Netop fordi man ikke har holdt fast i strukturen men firet på måltider, sengetider, skærmtider osv.

Som phd. Michael MCredie engang forklarede det, da Læringscenter Brejning var så heldige at have besøg af ham, har kroppen, helt fysisk brug for regelmæssighed. Og hvis man spiser på samme tid hver dag, skal man også på toilettet på samme tid hver dag. Ellers kan man opleve forstoppelse eller andre fornemmelser fra tarmene, der gør at det bliver svært at sove.  – Og mange med autisme har i forvejen søvnforstyrrelser. Af samme grund er det er vigtigt at få frisk luft og motion hver dag.

Så hvordan griber vi skoledagen/arbejdsdagen an?
Det kan være praktisk at lave et godt skema. Mange mennesker med autisme har i forvejen støttesystemer, der hjælper dem med at holde styr på, hvad de skal hver dag.
Det er vigtigt at lave en afvekslende dag. Begynd evt. med at plotte måltider ind i skemaet. Resten af tiden skal der arbejdes/ holdes pause på skift. Arbejdsopgaverne skal ikke vare længere end vedkommende har opmærksomhed og motivation til.
Tænk en rask gåtur/ leg i haven/ hop på trampolin eller gåtur med hunden ind i pauserne.

Hvordan med indholdet af dagen?
Der er mange forskellige tiltag til undervisning på forskellige klassetrin på nettet. F.eks. kan man få inspiration i facebookgruppen: Apps for autism and special needs, som også har app´s der er dansksprogede.

Hvordan med forståelse af COVID 19 –og forståelsen for at det er vigtigt at vaske hænder?
Det er vigtigt ikke at skabe større frygt og bekymring. Verden er uforudsigelig og forandret nok i disse dage. Oftest vil en tilgang med praktiske løsninger og nye gode rutiner, som at lægge flydende håndsæbe og håndklæde frem på bordet i bryggerset, hvor man kommer ind, minde om at der skal vaskes hænder når man har været ude.

Husk at mennesker med autisme ofte er konkret tænkende og det kan være svært at forstå noget så komplekst som COVID 19 vira. Men de fleste mennesker har prøvet at være syge, så man kan tage udgangspunkt i det de allerede kender hvordan det er at være syg og fortælle at det er for at de ikke skal blive syge.

Symptomer / adfærd
Hvis I ser en anden adfærd derhjemme, så vær opmærksom på at tegnene kan se anderledes ud i begyndelsen af et sygdomsforløb, når man har autisme.
Når vi andre har hovedpine på grund af feberen, så er der nogen med autisme, der slet ikke reagerer på feberen, fordi de ikke kan mærke hovedpinen – og andre igen, der har så ondt i hovedet, at de slår hovedet ind i væggen eller forsøger at tage meget medicin mod det.

Vi håber alle perioden snart er overstået og vil sige ligesom Dan Turèll:” vi holder af hverdagen”.